
Zastupování klienta
ZASTUPOVÁNÍ PŘI KOUPI NEMOVITOSTI
Koupě nemovitosti představuje jednu z nejvíce stresujících situací v životě.
Zatímco je prodávající ve většině případů zastupován realitní kanceláří, kupující jsou obvykle odkázáni sami na sebe a nemají žádnou odbornou podporu.
Komplexní služba Zástupce kupujícího (zastupuje výhradně kupujícího) zahrnuje:
- vyhledání vhodných nemovitostí podle požadavků klienta,
- účast na prohlídkách nemovitostí společně s klientem,
- prověření technického a právního stavu nemovitosti včetně její historie,
- vyjednávání optimálních podmínek koupě a ceny,
- zajištění nebo prověření smluv,
- zajištění převodu a předání nemovitosti.
Kupující často předpokládají, že tyto záležitosti za ně vyřeší realitní kancelář prodávajícího v rámci dohodnuté ceny za prodej nemovitosti.
Důležité je ale uvědomit si, že realitní kancelář primárně zastupuje prodávajícího, který ji také platí.
To znamená, že realitní kancelář nemá velký zájem na tom, aby hledala rizika spojená s nemovitostí a chránila tím kupujícího. Jelikož s kupujícím nedisponuje žádnou smlouvou, nenese odpovědnost za případné chyby, například v kupní smlouvě či na skrytých vadách na nemovitosti.
Je to podobné jako mít u soudu jediného právního zástupce pro obě strany sporu, který chvíli radí jednomu a potom druhému.
Zástupce kupujícího zhodnotí rizikovost koupě jak po právní tak technické stránce, poskytne kupujícímu veškeré potřebné informace a zároveň nestranný a nezaujatý pohled, na jehož základě se může kupující správně rozhodnout, případně od koupě odstoupit. Nezabývá prodejem nemovitostí – nedochází ke střetu zájmů, klientovi se dostává objektivních informací.
Zástupce kupujícího by však neměl být vnímán jako konkurence realitním kancelářím, ale spíše jako jejich odborného partnera. Společně přispívá k tomu, aby byl proces nákupu a prodeje nemovitosti profesionálně zajištěn, transakce proběhla rychleji a byla bezpečnější a pohodlnější pro všechny zúčastněné.
Služba "zástupce kupujícího nemovitosti" vznikla v USA v devadesátých letech minulého století. Nyní se v USA uskuteční osm z deseti nákupů nemovitostí s pomocí zástupce.